Facebooks nya layout – vad tycker du?

Facebooks nya layout är inte alls lika bra som den gamla. Allt är så mycket mer komplicerat och det tar forever att hitta något. Jag hatar verkligen det!

Facebooks nya layout – hur den påverkar användarna

Facebook har under de senaste åren gjort flera förändringar i sitt utseende och hur man använder det. De senaste årens största förändring var nog introduktionen av Timeline, som ersatte den traditionella vyn av Facebook med en tidslinje som visade alla dina inlägg från början till nu. Denna förändring möttes dock inte alltid med positiv feedback, eftersom många användare ansåg att det tog bort den enkla och lättanvända vyn av Facebook.

Nu har Facebook gjort ytterligare en layoutförändring, som påverkar hur användarna ser och interagerar med sina newsfeeds. Newsfeeden är den centrala delen av Facebook där du ser inlägg från personer och sidor du följer. Förut kunde man endast se de senaste inlæggene i newsfeeden, men nu kan man vælja att se ”top stories” eller ”most recent”. Top stories visas baserat på engagementet (antal likes, kommentarer och delningar) samt vem som postade storyn – så ifall din b�sta v�n skriver ett inl�gg om natten kanske du inte ens ser det i din newsfeed om du bara �ppnar Facebook under dagtid. Det finns dock en inst�llning d�r man kan tvinga fram most recent-vyken ist�llet for top stories – men detta riktar sig framförallt till pages (sidor), inte personliga profiler.

Flera användare har reagerat negativt pÃ¥ denna change, eftersom de helst vill se de mest aktuella händelserna frÃ¥n personerna och sidorna de följer – inte bara de mest populära historierna baserat pÃ¥ engagement. Dessutom finns det redan andra sociala medier (som Twitter) d��r man endast ser de senaste hændelsernamn Utvecklingarna verkar dock ha blivit godtagbara sedan lanseringen, sàso vi fÀ‡ r hoppas att facebook lyssnar pÀ‡  Anwenderne`s feedback angã…‚ˆende deras News Feed Algoritmus und fortsã†â€™tter arbeta mot en mer personaliserad upplevelse

Facebooks nya layout – vad användare tycker om den

Facebook har precis släppt sin nya layout och det verkar som om användare är väldigt delade i sina åsikter. Den nya layouten innebär en fräschare look, med större bilder och ett mer minimalistiskt utseende. Vissa användare gillar de större bilderna och den friska looken, medan andra misslyckas se poängen med förändringarna. De senaste två veckorna har det varit möjligt för användare att testa den nya layouten i betaversionen av Facebook, men nu är alla tvungna att använda den nya versionen. Många ser inte fram emot dagen då de tvingas byta till den nya layouten.

Facebooks nya layout – för- och nackdelar

Facebook har under det senaste året gjort ett flertal förändringar i sitt utseende och sina funktioner. En av de största förändringarna är den nya layouten som lanserades i september 2018. Den nya layouten innebär en rad för- och nackdelar. Positiva aspekter med den nya layouten är att användarna nu kan skapa separata flöden för olika kategorier av inlägg, till exempel bilder, video och artiklar. Dessutom har Facebook infört en ”dark mode”-funktion som gör att användarnas skärmar inte blir lika trötta att titta på under långa sessioner. Negativa aspekter med den nya layouten är dock att många användare upplever den som mer rörig och svårare att navigera. Dessutom har vissa användare rapporterat om problem med att hitta deras vänners inlägg i de nya flödena.

Facebooks nya layout – en jämförelse med andra sociala medier

Facebooks nya layout är mycket enkel och lättanvänd. De flesta andra sociala medier har mer komplexa layouter, vilket kan vara svårt att navigera. Facebooks användare tycker dock inte om den nya layouten, eftersom det är för enkelt och det finns ingen sökfunktion. Detta gör det svårt att hitta vänner och grupper på Facebook.

Facebooks nya layout – vad det innebär för framtiden

Facebook har precis släppt sin nya layout och det kommer att innebära stora förändringar för användarna. Först och främst kommer det att bli enklare att hitta vänner och familj, eftersom alla kontakter kommer att samlas på en sida. Dessutom kommer det nya flödet med statusuppdateringar, bilder och videoklipp göra det lättare för användare att hålla sig uppdaterade på vad som händer i deras vänkrets.

Det finns även många andra små förändringar, som t.ex. den nya ”Reactions”-knappen som gör det möjligt för användare att uttrycka mer än bara ”gilla”. Allt detta tyder på en fortsatt stark position för Facebook i framtiden, trots all motgång de senaste åren.