Bloggning är en av de bästa sätten att komma ut med ditt budskap, och det är inte alltid om pengar. Det kan vara om något du brinner för eller vill dela med dig av din expertis. Här är 5 andra anledningar till varför du ska blogga:
1) Förbindelser – Bygg upp dina personliga och professionella nätverk genom att blogga. Detta ger dig chansen att träffa nya människor och lära känna dem bättre. Du kan också ta kontakt med befintliga vänner och bekanta för att se hur deras liv går och dela dina egna upplevelser med dem.
2) Självuttryck – Att blogga är ett utmärkt sätt att få ur dig det du har på hjärtat. Skriv om det som intresserar dig, inspirerar dig eller irriterar dig. Det finns ingen grans på vad du kan handla om, så ta chansen att slappna av lite genom att bara skriva fritt. Dessutom kan det vara therapeutic-att bearbeta problem eller situationer genom texten i din blogg istället för bottnar i dem igen och igen i ditt huvud!
3) Kreativitet – Bloggar är en fantastisk outlet för din kreativitet! Utveckla dina skrivförmågor, anvnda bilder och layout till din fördel, experimentera med olika inläggstyper (som listor, intervjuer , recensioner), lek med olika stilar och tonarter… ja, möjligheterna är obegrÃnsade! Nackdelen? Ibland kan detta leda till blogging ”perfectionism” som hindrar inlægg fran postas alls (vilket vi pratar mer om nedan). Men i allmænhet är den extra kreativa energin bara en positiv aspekt av blogging!
4) Ljudupptagning – En annan rolig aspekt av blogging (och social media i allmgeneral) ä r gratis programvaror som finns idag som gör det möjligt för vem som helst att spela in podcaster . Vill du starta din egen radioprogram men inte vet hur man g¨¶ r? Ingen far a worry-with liten praxis , inspelningsprogramvara , en bra mikrofon ,och lite redigering know-how ,du kan snart ha sin egen show ! Om ingenting annat ,blogging ger dig perfekta chansen practiceyour radio röst inflytande tekniker …och have fun doing it ! Who knows –du may evenget sponsrade eventually(trust me – jag har sett weirder things happenin social media ! ).
För att bygga ett varumärke
För att bygga ett varumärke, måste du först och främst identifiera vad det är som gör ditt företag unikt. Varför skulle kunderna välja just dig? När du vet detta, kan du börja arbeta på din marknadsföringstrategi. Du måste skapa en stark och igenkännbar logotyp och visual identity för ditt varumärke. Detta innebär att alla dina grafiska element – från visitkort till skyltar – ska ha samma look & feel. Förutom detta är det mycket viktigt att du har en tydlig och konsekvent budskap i all din marknadsföring, online såväl som offline. Det tar tid och engagemang att bygga ett starkt varumärke, men det är absolut värt ansträngningen!
För att skapa kontakter
Man skapar kontakter på olika sätt. Man kan till exempel gå på möten och event, eller träffa nya människor i andra sociala sammanhang. Det finns även flera digitala plattformar som gör det enkelt att skapa kontakter med andra personer. Att ha en bra profil på dessa plattformar är ofta A och O för att lyckas skapa intressanta kontakter. I profilen bör man framhäva de egenskaper och intressen som man har, så att ens kontakter blir relevanta för den egna verksamheten eller utvecklingen.
För att utveckla ditt skrivande
För att utveckla ditt skrivande, börja med att ta reda på vilka typer av texter du vill skriva. Vill du skriva noveller, reportage, blogginlägg eller kanske brev till vänner och familj? När du har bestämt dig för en genre är det bra att läsa mycket i den genren för att se hur andra författare gör. Kanske kan du hitta några tips och trix som du inte tänkt på själv. Det är också bra att experimentera med olika stilar och tekniker för att se vad som fungerar för just dig. Att vara bekväm med din egen röst är A och O när det kommer till skrivande – ingen annan kan skriva precis som du! Så våga vara lite annorlunda, det är ofta det som gör texterna mest intressanta.
För att nå en större publik
En större publik kan nås på olika sätt. Ett sätt är att använda sociala medier som ett verktyg för marknadsföring. Detta innebär att man skapar innehåll som är intressant och lättsmält för mottagaren, samtidigt som det representerar bolaget eller varumärket på ett positivt sätt. En annan strategi är att arrangera events och aktiviteter som lockar fler besökare till butiken, restaurangen eller webbsidan. Det går också att genomföra reklamkampanjer i tv, radio eller tidningar/magasin för att nå ut till en bredare målgrupp.
För att göra världen bättre
Det finns många saker man kan göra för att göra världen till en bättre plats. Man kan till exempel försöka minska sin egen påverkan på miljön, genom att ta mer hänsyn till hur man använder energi och resurser. Man kan också engagera sig i olika former av välgörenhet eller frivilligarbete, för att hjälpa andra som lever i svårare villkor än en själv. Det är också viktigt att vara medveten om de globala problemen som finns, och försöka bidra till lösningar på dessa. På detta sätt kan man göra skillnad, både för enskilda individer och för hela samhällen.